Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Մեզ պետք է արագընթաց զարգացման փիլիսոփայություն»

«Մեզ պետք է արագընթաց զարգացման փիլիսոփայություն»
14.10.2016 | 00:56

«Ինտեգրացիա և զարգացում» ՀԿ-ի նախագահ ԱՐԱՄ ՍԱՖԱՐՅԱՆՆ է «Իրատեսի» զրուցակիցը:

-Ձեր գնահատականով՝ Հայաստանում իրավիճակի փոփոխության ռեալ հիմքեր կա՞ն:
-Որպեսզի հասկանանք, թե ինչ չափի փոփոխություններ են անհրաժեշտ իրավիճակը գլոբալ փոխելու համար, պետք է հասկանանք՝ ի՞նչ իրավիճակում է հիմա երկիրը, առաջնահերթ ի՞նչ խնդիրներ պետք է լուծվեն: Ես անցած շաբաթ Մոսկվայում մասնակցել եմ Եվրասիական տնտեսական խորհրդի կոլեգիայի գիտափորձագիտական խորհրդի նիստին, որ վարում էր Եվրասիական տնտեսական խորհրդի կոլեգիայի նախագահ Տիգրան Սարգսյանը, և վստահ ասում եմ, որ աննախադեպ բարձր ինտելեկտի և տեղեկացվածության մակարդակով քննարկում էր, որտեղ գլխավորը մեկ հարց էր՝ Ռուսաստանի և ԵԱՏՄ-ի տնտեսական վիճակի կանխատեսումները և այն մարտահրավերները, որոնք հաղթահարելով հնարավոր է ԵԱՏՄ երկրները դուրս բերել տնտեսական ստագնացիայից:
-Քաղաքակա՞ն, թե՞ տնտեսական տեսանկյունից էր քննարկումը:
-Տնտեսական, թեև խորքում, իհարկե, քաղաքականությունն է: Համաշխարհային բանկը Ռուսաստանի համար կանխատեսել է 2016-ին ՀՆԱ-ի 0 % աճ, այլ կերպ ասած՝ տնտեսական վիճակի կայունացում: Իսկ 2017-2018-ի համար՝ ՀՆԱ-ի 1-1,5 % աճ, այսինքն՝ զարգացման միտումներ կամ կլինեն, կամ չեն լինի: Ես փաստում եմ, որ Ռուսաստանում սկսվել է տնտեսական և քաղաքական իրավիճակի էական փոփոխությանը նպաստող հրապարակային, մասնագիտական, փորձագիտական քննարկումների շարք: Վերջին քսան տարում այդքան մտահոգ և այդքան շահագրգռված չեմ տեսել գիտական և փորձագիտական հանրությանը, որին հանձնարարված է ուսումնասիրել Ռուսաստանի տնտեսական իրավիճակը էականորեն փոխելու հարցը:
-Ռուսաստանում այդ մասին խոսելն ավանդույթ է, իսկ արդյո՞ւնքը:
-Սա լուրջ քաղաքական հարց է, ստագնացիայի վիճակը հիմք է տալիս ենթադրելու, որ համաշխարհային տնտեսական հսկաների կողքին Ռուսաստանը իր զարգացման մեջ կարող է ավելի հետ ընկնել և դադարել ազդեցիկ երկիր լինել մերձավորագույն դաշնակիցների և ազդեցության ոլորտների համար՝ կորցնելով տարածաշրջանային խոշոր տերության դերը: Մենք լավ հասկանում ենք, որ ԵԱՏՄ-ում լոկոմոտիվը Ռուսաստանն է, և Ռուսաստանն է առաջ մղում ինտեգրման գործընթացը: Եթե Ռուսաստանում տնտեսական զարգացումը խաթարվի, երկիրը դուրս չգա հարգանք, ուշադրություն և ձգողականություն ստեղծող մակարդակ, մենք կհանդիպենք գլոբալ քաղաքական խնդիրների՝ տնտեսական, քաղաքական, անվտանգության: Գիտականորեն ապացուցված է (այդ մասին խոսում էին իմ ռուս և եվրոպացի գործընկերները ևս), համաշխարհային տնտեսական ալյանսների օրինակը վկայում է, որ երբ մեծ երկրներում աճի միտումները դժվարանում են, այդ ալյանսներում ներգրավված փոքր պետությունների աճի հնարավորություններն ավելի մեծ են: Այդպես է եղել Լատինական Ամերիկայում, Արևմտյան Եվրոպայում: Մեր ռուս և եվրոպացի գործընկերները չեն կասկածում, որ Հայաստանը կարող է տարեկան 2,5-3,5 % աճ ունենալ: ՀԲ-ն այս տարի Հայաստանի համար կանխատեսել է 2,2-2,5 % տնտեսական աճ, բայց կայուն զարգացման համար առնվազն տարեկան 7 % աճ է պետք: Այդ խնդիրը տևական ժամանակ դրված է, բայց Հայաստանը դժվարությամբ է տեղից շարժվում: Եթե այդ խնդիրը չենք կարողանում լուծել, անվերահսկելի հետ ենք ընկնում անգամ երրորդ աշխարհի երկրներից: Հայաստանի քաղաքական և տնտեսական վերնախավերը, կարծում եմ, հասկանում են, որ իրավիճակը շատ լուրջ է և փորձում են փոփոխությունների ճանապարհով առողջացնել երկրի տնտեսությունը, ցույց տալ աճի կայուն ու կանխատեսելի միտումներ:
-Ի՞նչ ռեսուրսների հաշվին:
-Առաջինը ներդրումների հարցն է: Էքստենսիվ զարգացման հարցում բոլոր միտումները մինչև այս կառավարությունը փորձել և իրենց սպառել էին, հիմա կառավարությունը, այլ հնարավորություններ չունենալով, համարձակորեն գնում է արմատական փոփոխությունների՝ կադրայինից բովանդակային, որպեսզի Հայաստանի տնտեսությունը հնարավոր լինի կանգնեցնել կայուն և առողջ զարգացման ռելսերի վրա: Աշխարհում ու Ռուսաստանում փող շատ կա, բայց այդ փողը, երբ տնտեսության ռեալ սեկտորի մեջ չի ներդրվում, փախչում է օֆշորներ, արևմտյան բանկեր, սկսում է այլ պետությունների ծառայել, դառնում է գործիք գլոբալ ուժերի ձեռքին ճնշման, հարկադրանքի համար: Իմ զրուցակիցները Ռուսաստանում, որ անվանի գիտնականներ են, փորձագետներ, համակարծիք են, որ Հայաստանը ԵԱՏՄ-ին անդամակցելու արդյունքում ստացել է շատ լուրջ հնարավորություն՝ զարգացնելու տնտեսությունը, եթե վարի առողջ ու նորմալ քաղաքականություն:
-Այսինքն՝ ի՞նչ պետք է անի:
-2016-ի համար ընդամենը երկու ուրախացնող ցուցանիշ ունենք՝ արտահանման ծավալների մեծացումը և արդյունաբերության զարգացման միտումները: Երկու միտումն էլ կապված են ԵԱՏՄ-ի հետ:
-Ռուս-թուրքական հարաբերություններում փոփոխությունը այդ ցուցանիշներից առաջինը չի՞ վտանգում:
-Ոչ, մեր պատրաստի արտադրանքի հիմնական գնորդը եղել է Ռուսաստանը, և ռուսական շուկայում Թուրքիայի բացակայությամբ է արձանագրվել հայկական ապրանքների արտահանման պատմական առավելագույնը, բայց դա կապված չէ ռուս-թուրքական առևտրի հետ: ՌԴ-ի նկատմամբ պատժամիջոցների պայմաններում մեր երկիրը հնարավորություն է ստացել գյուղատնտեսական արտադրանքով ապահովել ռուսական շուկան՝ մայրաքաղաքից դաշնային սուբյեկտներ:
-Հայաստանի տնտեսության ռեալ սեկտորը ո՞րն է:
-Երեք ոլորտներում մենք ունենք զարգացման իրական հնարավորություններ: Առաջինը գյուղատնտեսությունն ու գյուղմթերքների արտադրությունն է, այդ թվում՝ Իրանի հետ համատեղ, ազատ տնտեսական գոտի ստեղծելով Հայաստան-Իրան սահմանին: Ռուսաստանը շահագրռված է, որ Հայաստանը գյուղմթերքների վերամշակման ասպարեզում կարևոր օղակ դառնա Հյուսիս-Հարավ առանցքում: Երկրորդը ռազմական արդյունաբերությունն է: Հայաստանի ռազմարդյունաբերական համալիրը զարգացման միակ ռեալ հնարավորությունն է ինժեներական միտքը փոշիացումից փրկելու և արդյունաբերության դիմագիծը դեպի ինդուստրացում փոխելու: 90-ական թթ. Հայաստանում կատարվեց ապաարդյունաբերացում՝ ինդուստրիալ կապիտալի փոշիացում, 8-10 անգամ պակասեց մեր երկրում արդյունաբերական աշխատանք կատարողների թիվը: Ռուսաստանը ներկրմանը փոխարինող արտադրություններ կառուցելու և սեփական արդյունաբերություն ստեղծելու ճանապարհին ուզում է օգտագործել իր մերձավոր դաշնակիցների հնարավորությունները՝ նրանց տնտեսություններն իրեն կապելու համար: Երրորդ ուղղությունը՝ աշխարհն արդեն տեխնոլոգիական չորրորդ հեղափոխությունն է ապրում, նորից փոխվում է հասարակությունների տնտեսական կառուցվածքը: Հայաստանում դեռ երկրորդ աստիճանն է: Որպեսզի այս իրավիճակում ճիշտ կողմնորոշվենք, մեզ անհրաժեշտ է բարձր տեխնոլոգիաների ոլորտում գտնել ընդհանուր շահեր այն երկրների հետ, ովքեր դեմ չեն լուրջ ներդրումներ անել՝ արդյունքներից համատեղ օգտվելու համար: ՈՒզում ես, թե չես ուզում, սիրում ես, թե չես սիրում, միայն Ռուսաստանն է շահագրգռված նոր սերնդի ինդուստրիալ հեղափոխության ճանապարհին գտնել գործընկերներ՝ նոր մակարդակի տնտեսություն ստեղծելու համար: Մյուս երկրների համար Հայաստանը հետաքրքիր չէ: Եվ Եվրոպայում, և ԱՄՆ-ում, և Ռուսաստանում ամենայն լրջությամբ խոսում են, որ լիբերալ գաղափարախոսությունը տնտեսության մեջ աշխարհի երկրների մեծ մասի համար ուղղակի կիրառելի չէ: Այն դեղատոմսերը, որ մի քանի երկրների օգնեցին դառնալ հսկա տնտեսություններ, մյուս երկրների համար աղետ դարձան: Լիբերալ տնտեսավարումը փոքր երկրներում հանգեցրեց օլիգարխիաների ստեղծման և բնակչության ունեզրկման: Աշխարհում բոլորն են հասկանում, որ պետությունը տնտեսության մեջ ավելի մեծ մասնակցություն պիտի ունենա:
-Այսինքն՝ վերադա՞րձ պլանային տնտեսությանը:
-Իհարկե ոչ, դրա նախադեպը կարող է լինել պետական կապիտալիզմը, որի կիրառմամբ անցյալ դարում Թուրքիան դարձավ ժամանակակից հզոր պետություն: Մենք պարտավոր ենք մտածել կառավարման այնպիսի մոդելի մասին, որով բնակչության մեծամասնությունը աղքատ չի լինի, պիտի մտածենք տնտեսության այնպիսի ճյուղերի ստեղծման մասին, որոնք ապահովում են աշխատատեղեր և գոյացնում են հարկեր, որ պահում են տնտեսությունը:
-Գյուղատնտեսություն, ռազմարդյունաբերություն, բարձր տեխնոլոգիաներ. բացի մեծ ներդրումներից, այդ ոլորտների զարգացումը պահանջում է բարձր որակավորում ունեցող մասնագետներ, այսինքն` հասարակության շատ փոքր հատվածին, ի՞նչ արտադրություն է պետք զարգացնել, որ ոչ թե աշխատուժ, այլ արտադրանք արտահանես ու արտագաղթ կանխես:
-Ի՞նչ պիտի անի կառավարությունը առաջիկա ամիսներին: Ստանա հասարակության վստահության քվեն: Կառավարությունը ազդանշան պիտի ուղարկի Հայաստանի հասարակությանը և արտասահմանյան ներդրողներին, որ երկրում առողջ փոփոխություններ կան, Հայաստանը բացվել է ներդրումների համար, այդ միտումները շարունակական են լինելու, պետությունը երաշխավորում է բարեփոխումների ընթացքը: Եթե ազդանշանները տեղ հասան, եթե փոփոխությունները եղան իրական, խորքային ու հետևողական, ոչ թե ձևական, Հայաստանը ներդրումների համար բացվելով՝ ստանալու է զարգացման հնարավորություն: Մենք պիտի հասկանանք՝ Հայաստանը հետ է ընկել իր զարգացման մեջ և չի հասնելու սովորական տնտեսագիտական դեղատոմսերով հարևան երկրներից ոչ մեկին, որոնց հետ ունեցել է մրցակցային հնարավորություններ 25 տարի առաջ: Մեր հետ մնալը դարձել է քրոնիկ և սոցիալական լուրջ հետևանքներ է պարունակում՝ Հայաստանի ապաբնակեցում, ապաարդյունաբերացում, աղքատացում, արտագաղթի մեծացում: Այդ թվերը ոչ թե փոքրանալու, այլ ժամանակի մեջ ավելի մեծանալու են: Ես վստահ եմ, որ Հայաստանի ապագայի նկատմամբ այդ սպառնալիքի ընկալումը կա: Վստահ եմ, որ Հայաստանի իշխանությունն ունի իրավիճակի բարդության ընկալումը՝ անկախ բարձրաձայնում է, թե ոչ: Դա պարարտ հող է ստեղծում, որ Հայաստանի հասարակությունը թոթափի նախկին կասկածները, ատելությունը, միջխմբային, միջանձնային մրցակցությունը և հասարակական կոնսենսուս ստեղծի մի հարցի շուրջ՝ դուրս գալ հետամնացության, աղքատության ճահճից: Դա գերխնդիր պիտի դառնա, որի շուրջ հասարակական ուժերի մրցակցությունն ընդունի ոչ թե ինքնաոչնչացման, այլ կառուցողական մրցակցության ձև: Եթե Հայաստանում այդ գիտակցությունը հաղթի, տեսականորեն հույս ունենք կրճատելու մեր հետ մնալը հարևաններից և զարգացած երկրներից: Եթե քաղաքական, տնտեսական, մշակութային էլիտաները շարունակեն մտածել, որ արտառոց ոչինչ չի պատահել, մեկ-երկու կոսմետիկ փոփոխությամբ իրավիճակը կշտկենք, մեր հետամնացությունն ընդունելու է անդառնալի բնույթ, որը մահացու հարված է Հայաստանի ազգային անվտանգությանը:
-Դուք կարծում եք, որ այդ գիտակցությունը էլիտաներն ունե՞ն:
-Վերջին փոփոխությունները միտված են հավասար, արդար պայմաններ ստեղծելուն մրցակցության զարգացման, ներդրումների հոսքի, տնտեսության նոր ճյուղերի զարգացման համար: Մոսկվայում քննարկման ժամանակ նախարար Տատյանա Վալովայան ասաց՝ մենք մտել ենք ստագնացիայի փուլ, որը լավ ոչինչ չի խոստանում, բայց մենք հասկանում ենք, որ ստագնացիան բացառիկ, գուցե վերջին հնարավորությունն է կառավարման այնպիսի մոդել ստեղծելու, որն այսօրվա խնդիրներին համապատասխանող մենեջմենտ կապահովի՝ հետամնացությունից դուրս գալու համար: Մեզ պետք է արագընթաց զարգացման փիլիսոփայություն: Մեր տնտեսագիտական բարեփոխումները թելադրված են եղել Արևմուտքից, հայտնի է, թե արևմտյան դեղատոմսերն ինչ արդյունքներ բերեցին: Եթե մեր քաղաքատնտեսական ներուժով ի վիճակի լինենք երկրի առողջացման մոդելներ մշակել, փոփոխությունները հաջողություն կունենան, եթե ոչ, ուրեմն երկիրն անհուսալիորեն հետ է գնալու, և ճիշտ են դուրս գալու ամերիկյան կանխատեսողները, որ Հայաստանը տնտեսության երկու ճյուղ պիտի ունենա՝ զբոսաշրջություն ու էներգետիկա: Համաձա՞յն ենք այդ վիճակին, թե՞ ուզում ենք արդյունաբերական, զարգացած տնտեսությամբ երկիր դառնալ: Մենք պիտի խնդիրները ձևակերպենք և քննարկենք: Երբ Կոնրադ Ադենաուերին 1945-ին հարցնում են՝ ո՞վ է բարեփոխելու դեմիլիտարիզացված, ապաֆաշիստականացված Գերմանիան, երբ բոլոր չափահաս մարդիկ եղել են նացիստական կուսակցության անդամ, Ադենաուերը պատասխանում է՝ նախկին ֆաշիստներն էլ ստեղծելու են ազատ, ժողովրդավարական Գերմանիա, ու ստեղծեցին: Տասնհինգ տարում Գերմանիան նորից դարձավ Արևմտյան Եվրոպայի ամենազարգացած ու առաջավոր երկիրը: Իմաստ չունի հարցը՝ թե ով է Հայաստանում բարեփոխումներ անելու: Կարող է անել ցանկացած մեկը, ուժ, խումբ, որ գիտակցում է իրավիճակի լրջությունը և կարող է վեր կանգնել անհատական, խմբային եսասիրական շահերից, որ մինչ օրս խանգարել է երկրի իրական զարգացմանը, ի վիճակի է այդ փոփոխությունը կատարել: Պարզապես փոփոխությունները պետք է գիտակցված լինեն, մասնագիտորեն հիմնավորված, որի համար էլ պետք է գիտափորձագիտական հանրության ակտիվ մասնակցությունը:

Զրույցը՝ Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2281

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ